زیبائی شناسی سایه پردازی در سینما
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده کیانوش جهاندیده
- استاد راهنما حمید دهقان پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
سایه در فیلم یک مفهوم تکنیکی و محتوائی و یکی از بیانگرترین عناصر زیبائی شناسانه ی سینمائی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما موجب پدیدارشدن تحلیل های بسیار متنوعی گشته است. این امر که سایه پدیده ایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالائی برخوردار است، فرض کلیدی این پایان نامه است که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم سایه و کارکردهای ساختاری آن در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دوره ی تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواهد شد. سایه بخشی از میزانسن فیلم به شمار می آید و در نتیجه تحلیل سایه بخشی از نقد میزانسن است. این مقاله نخست با ارائه ی پیشینه ای از پیدایش و بهره گیری ادبی از سایه، پیش زمینه های فرهنگی و نمایشی سایه را در ایران و جهان ارائه می نماید و سپس در فصل یک با استفاده از روش نقد میزانسن و با توجه به زمینه های تاریخی به تحلیل مفاهیم سایه و بررسی تحولات تاریخی آن در سده ی بیستم میلادی به پیدایش سایه در سینمای اکسپرسیونیسم آلمان و استفاده ی خلاقانه ی این سینما از آن پرداخته خواهد شد. در فصل دو به سایه در سینمای گانگستری آمریکا در دهه ی 1930 و همچنین استفاده ی ویژه کارگردانان رئالیسم شاعرانه فرانسه از سایه پرداخته خواهد شد. در فصل سه بلوغ تکنیکی و قدرت بیان سایه در فیلم های نوآر دهه های 1940 و 1950 با توجه به تأثیر گیری این فیلم ها از اکسپرسیونیسم آلمان و رئالیسم شاعرانه ی فرانسه و نئورئالیسم ایتالیا بررسی می شود. در فصل چهار به خاستگاه های ژانر وحشت و تأثیرات روایی و فرمی سایه در دوره ی اول شکوفایی این ژانر اشاره می شود. فصل پنج به بررسی آثار سه تن از مهمترین سایه پردازان سینما (لانگ، هیچکاک و ولز) و سبک های شخصیشان می پردازد. در فصل شش تحولات جهانی و گذار از دوران کلاسیک در دهه ی 1960 میلادی بررسی خواهد شد. فصل هفت به سایه در دوران گذار از نوآر به نئو نوآر با تأکید بر آثار ساموئل فولر اختصاص یافته است. در فصل هشت سینمای وحشت پس از تحولات دهه ی شصت و تشابهات و تفاوت های آن با سی ساله ی پیشین بررسی خواهد شد. در فصل نُه به ظهور قدرتمند سینمای مستقل آمریکا که سبب ساز پیدایش کارگردانان بزرگ و صاحب سبک بسیاری شد پرداخته خواهد شد و سپس آثار چند تن از تأثیرگذارترین کارگردانان مستقل سینمای آمریکا (جارموش، لینچ و برادران کوئن) به لحاظ سایه پردازی بررسی می شود. سرانجام در فصل نتیجه گیری کل مطالب جمع بندی می شوند.
منابع مشابه
زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر
سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیلهای بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیدهایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله میباشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواه...
متن کاملزیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر
سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیل های بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیده ایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله می باشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواه...
متن کاملسهم مردم شناسی و سینما در مردم شناسی بصری: نقدی برکتاب ”سینمایی قوم پژوهی"
مردم شناسی، همانند تمامی شاخه های دیگر علوم انسانی، دادوستدی عمیق با شرایط و نهادهای اجتماعی - فرهنگی و سیاسی - اقتصادی محیط خود دارد. مثلا، رشد تکنولوژی، نه تنها بر قلمروهای مورد مطالعه آن تأثیر گذاشته است، بلکه همراه با تحولات شناخت شناسانه، شیوه ها و روش شناسی مردم شناسی را نیز دچار تحول و دگرگونی کرده است. بحرانموضوعی، به این معنا که آیا با از میان رفتن جوامع کوچک، مردم شناسی می تواند موضوع...
متن کاملجامعه شناسی برهانی، نگاهی نو در نظریه پردازی جامعه شناختی
اختلافات نظری، پیرامون نسبت میان علم مدرن با دین، منجر به نوعی طیف بندی میان متفکرین این حوزه شده است. دیدگاه علم تجدد طلب، پیرایه زدا و سنت گرایی اسلامی، سه رویکرد کلان این میدان منازعه هستند که هر یک به گونه ای متفاوت نسبت به موضوعِ امکان یا امتناع تحقق علم دینی به طور عام و علوم اجتماعی اسلامی به طور خاص اظهار نظر کرده اند. تمامی نظریه ها و رویکردهای این حوزه با اتکای بر پیش فرض های فلسفی شکل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023